Každý rodiÄ chce pro své dÃtÄ› to nejlepÅ¡Ã. To je samozÅ™ejmÄ› pochopitelné – ÄÃm lepÅ¡Ã start do života mu dáme, tÃm lepÅ¡Ã Å¡ance bude mÃt. Tak si to alespoň valná vÄ›tÅ¡ina rodiÄů pÅ™edstavuje. A je jen jasné, že výrobci hraÄek a dalÅ¡Ãch dÄ›tských potÅ™eb tomu vycházà vstÅ™Ãc. To je také důvod, proÄ na naÅ¡em trhu existuje taková velká spousta výukových hraÄek a pomůcek. Je ovÅ¡em otázkou, zda jsou tyto skuteÄnÄ› dÄ›tem tak prospěšné, jak nám jejich výrobci tvrdÃ.
Â
Â
Asi vÅ¡ichni jsme již v obchodÄ› vidÄ›li nejrůznÄ›jÅ¡Ã hraÄky, které majà pomoci batolatům s rozvojem motoriky, prostorového vnÃmánà nebo jej zaÄÃt uÄit napÅ™Ãklad základnà barvy. To se samozÅ™ejmÄ› rodiÄům zdá jako nÄ›co úžasného, neboÅ¥ si pÅ™edstavujÃ, že jejich potomek tak bude mÃt náskok pÅ™ed ostatnÃmi, nebo naopak bude pozadu za dÄ›tmi, jejichž rodiÄe tyto pomůcky koupili. A na prvnà pohled se může zdát, že tomu tak skuteÄnÄ› je. OvÅ¡em skuteÄnost je ponÄ›kud jiná.
Â
V prvnà řadÄ› je potÅ™eba Å™Ãci, že tyto pomůcky skuteÄnÄ› ve vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů plnà zadaný údÄ›l, který je inzerován. Je ovÅ¡em otázkou, zda si s onou hraÄkou bude náš potomek hrát tak, jak bylo zamýšleno. DÄ›ti jsou totiž v tomto ohledu znaÄnÄ› nepÅ™edvÃdatelné, a jen málokdy použijà nÄ›jakou vÄ›c, byÅ¥ i hraÄku pro nÄ› urÄenou, takovým způsobem, jaký byl původnÄ› zamýšlen.
Â
Â
Dále je otázkou, zda jej bude tato výchovná hraÄka bavit. PÅ™eci jen, nesmÃme zapomÃnat, že každé dÃtÄ› je jiné a má ponÄ›kud jiný vkus a bavà jej nÄ›co jiného. Záležà samozÅ™ejmÄ› také na pÅ™Ãstupu rodiÄů, na tom, jak mu onu hraÄku pÅ™edstavÃ.
Â
Zdaleka nejdůležitÄ›jÅ¡Ã ovÅ¡em je, že žádné dvÄ› dÄ›ti se nevyvÃjà stejným tempem. Jsou zde znaÄné individuálnà rozdÃly, které žádná hraÄka, byÅ¥ sebelepÅ¡Ã, nesmaže. A také je potÅ™eba si zapamatovat, že zdaleka nejvÄ›tÅ¡Ãm podporovatelem vývoje dÃtÄ›te jsou rodiÄe. ÄŒÃm vÃce se svému potomku budou vÄ›novat, tÃm na tom bude lépe. A to ve vÅ¡ech ohledech.